Γλώσσα:
Καλοκαίρι με δρεπάνι, τσουγκράνα και αμίλητο νερό
1η ενότητα: Αγροτικές δραστηριότητες
"Δευτέρα 1η Ιουνίου, δηλαδή του Θεριστή, 1950",
"1η Ιουνίου, αργά το βράδυ"
"Πέμπτη 10 Ιουλίου, του Αλωνάρη"
Τον Ιούνιο , ο λαός μας τον λέει και θεριστή , γιατί τότε γίνεται το θέρισμα , η σημαντικότερη , ίσως , δουλειά του γεωργού , τότε αρχίζει να ...σοδεύει , τότε νοιώθει να δικαιώνονται οι κόποι του. Ένα μήνα αργότερα είναι το αλώνισμα. Γι΄αυτό και ο Ιούλιος λέγεται και Αλωνάρης.
Τον Ιούνιο , ο λαός μας τον λέει και θεριστή , γιατί τότε γίνεται το θέρισμα , η σημαντικότερη , ίσως , δουλειά του γεωργού , τότε αρχίζει να ...σοδεύει , τότε νοιώθει να δικαιώνονται οι κόποι του. Ένα μήνα αργότερα είναι το αλώνισμα. Γι΄αυτό και ο Ιούλιος λέγεται και Αλωνάρης.
Ο παραδοσιακός θερισμός
Το παραδοσιακό αλώνισμα
Σύγχρονες θεριζοαλωνιστικές μηχανές
2η ενότητα : Τα έθιμα
"25 Ιουνίου", "15 Ιουλίου"
Τα έθιμα που παρουσιάζονται στο κείμενο είναι η "Καλλινίτσα" και τα πανηγύρια.
Το κείμενο παρουσιάζει τη ζωή στην ύπαιθρο πριν πολλά χρόνια, μια ζωή που έσβησε και που προσπαθούμε να αναβιώσουμε για να μην ξεχνούμε τις ρίζες, τις παραδόσεις μας και την αυθεντικότητα των ανθρώπων.
Μαθηματικά:
Συνεχίσαμε να εργαζόμαστε με το Ελάχιστο Κοινό Πολλαπλάσιο. Πολλές φορές βρίσκουμε κατευθείαν το ΕΚΠ. δύο ή περισσότερων αριθμών. Μερικές φορές χρειάζεται να αναλύσουμε σε πρώτους παράγοντες για να βρούμε το ΕΚΠ όπως δείχνει το παράδειγμα.
Ποιο είναι το ελάχιστο κοινό πολλαπλάσιο των αριθμών 4,6,12 και 20;
Α΄ τρόπος
α. Βρίσκουμε μερικά πολλαπλάσια των αριθμών.
β. Σημειώνουμε τα κοινά πολλαπλάσιά τους.
γ. Επιλέγουμε το μικρότερο από αυτά.
Β' τρόπος
Αναλύουμε τους αριθμούς σε γινόμενα πρώτων παραγόντων.
4=2Χ2
6=2Χ3
12=2Χ2Χ3
20=2Χ5
Το ΕΚΠ=2Χ2Χ3Χ5=60
Γ' τρόπος:
- Γράφουμε τους αριθμούς στην ίδια σειρά. Δεξιά από τον τελευταίο τραβάμε μία κατακόρυφη γραμμή.
- Εξετάζουμε αν ένας τουλάχιστον αριθμός διαιρείται ακριβώς με το 2, και γράφουμε το 2 δεξιά της γραμμής.
(Αν δεν διαιρείται κανείς, πάμε στο 3, αν δεν διαιρείται πάλι κανείς πάμε στο 5, μετά στο 7, στο 11, …)
Στο παράδειγμά μας όλοι διαιρούνται με το 2, έτσι το γράφουμε στα δεξιά και κάτω από το 4, το 6, το 12 και το 20 γράφουμε τα πηλίκα της διαίρεσης κάθε φορά.
- Στην δεύτερη γραμμή που βρήκαμε, υπάρχουν πάλι αριθμοί που διαιρούνται ακριβώς με το 2. Κάνουμε το ίδιο με τα προηγούμενα.
- Στην τρίτη γραμμή δεν υπάρχει αριθμός που να διαιρείται με το 2,
αλλά υπάρχουν αριθμοί που διαιρούνται με το 3. Γράφουμε το 3 στα δεξιά
και κάνουμε ό,τι και με το 2.
(Όπου υπάρχει το 1, απλώς το ξαναγράφουμε.) - Στην τέταρτη γραμμή δεν υπάρχει αριθμός που να διαιρείται με το 3, υπάρχει όμως αριθμός που διαιρείται ακριβώς με το 5. Γράφουμε το 5 στα δεξιά και κάνουμε ό,τι και προηγουμένως.
- Έτσι καταλήγουμε σε μία νέα γραμμή, όπου όλοι οι αριθμοί είναι μονάδες (το 1), που σημαίναι πως τελειώσαμε τους υπολογισμούς.
- Παίρνουμε τότε τους αριθμούς που βάλαμε δεξιά (το 2, το 2, το 3 και το 5) και τους πολλαπλασιάζουμε. Το γινόμενό τους είναι το Ε.Κ.Π.
Ο τρίτος τρόπος, σχηματικά:
ΣΤΟ ΜΚΔ ΠΡΟΣΕΧΑΜΕ ΟΙ ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ ΝΑ ΔΙΑΙΡΟΥΝ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΡΙΘΜΟΥΣ. ΣΤΟ ΕΚΠ ΑΠΟ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΟΥ ΔΙΑΙΡΕΙΤΑΙ ΤΟΤΕ Ο ΔΙΑΙΡΕΤΗΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΙΡΕΣΕΙ ΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΦΤΑΣΕΙ ΣΤΟ 1 ΑΣΧΕΤΑ ΑΝ ΔΕ ΔΙΑΙΡΕΙ ΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΙΠΟΥΣ ΑΡΙΘΜΟΥΣ.
Μαθήματα:
1. Γλώσσα: Ανάγνωση και άσκηση 3γ (η περίληψη του κειμένου με τις βοηθητικές ερωτήσεις θα γίνει στο τετράδιο των ελληνικών)
2.Μαθηματικά: Φυλλάδιο με ΕΚΠ και βιβλίο σελ. 96,97
Αύριο θα πάμε εκπαιδευτική επίσκεψη στον Άγιο Γεώργιο της Πέγειας. Δώσαμε ενημερωτικό φυλλάδιο στα παιδιά. Θα φορέσουν τζην και μπλούζα-παλτά στα σχολικά χρώματα.
Και μια φωτογραφία από τον αυριανό μας προορισμό...